Det går att planera bröllop på några veckor, eller så kan det ta flera år. Men oavsett tidsramen behöver gäster (om man vill ha sådana) bjudas in, och helst på ett sådant sätt att de prioriterar och har tid/möjlighet att komma. Där kommer inbjudningarna in.
Aspekter att ta hänsyn till i planeringen är
- hur upptagna är gästerna, och hur ser gästerna på framförhållning? Bokar era gäster in semester för nästa sommar redan ett år innan, eller har de jobb eller liv som gör att de behöver ha möjlighet att prioritera ert bröllop med gott varsel?
- ska ni gifta er på en plats som många måste resa till, och att gästerna därmed behöver boka resor och boende, och kanske ta ut några extra dagar semester?
- ska ni gifta er under en period då många ofta har planer, som midsommar och sex veckor framåt, jul eller nyår?
- ska ni gifta er under en period där gästerna kanske inte har någon semester kvar, som på hösten?
Svaren på frågorna gör att man placerar sig olika på en skala från, väldigt formellt med lång framförhållning till, mer informellt och med några månaders varsel. Fundera på vad som fungerar bäst för er och för de gäster ni vill ska komma!
Många skickar idag ”save the dates”. Det är en amerikansk tradition där det skickas ut en ”för-inbjudan”. De vanligaste anledningarna till att skicka ut save the dates är att undvika att gästerna bokar in annat. Och om denna för-inbjudan ska skickas ett år, eller mer, innan är det ofta så att detaljerna som behövs i själva inbjudan inte är klara. Det finns en dag, och en plats, men kanske inte mer. Save the dates kan också användas för att annonsera att bröllop planeras, antingen om man varit förlovad länge eller väljer att gå direkt på bröllop utan förlovning. Att skicka ut save the dates kan också vara ett sätt att presentera ett tema, eller en känsla, för gästerna. Och det är svårare att ändra sig om de första pappersvarorna har gått ut. Om man skickat save the dates kan utskicket av inbjudan med fördel ske lite senare än om man skickar inbjudan direkt. Självklart kan funktionen med save the dates uppnås via en Facebook-grupp, att ringa till de som behöver mer varsel eller att skicka sms.
Inbjudningarna i sin helhet kan skickas upp emot 9 månader innan vigseln, vanligast är runt 6 månader. Om ni planerar bröllopet med kortare tidsspann, skicka ut inbjudningar så fort ni har det viktigaste klar! I inbjudningarna behöver all information till gästerna finnas med, på ett eller annat sätt. Dag och tid för vigsel och fest, klädkod, hur brudparet tänker kring barn, kontaktuppgifter till toastmaster om en sådan finns, önskningar gällande presenter, osa, hemsida, rekommendationer eller bokning av boende osv. osv. Fundera noga på all information som gästerna behöver så att ni får så få frågor som möjligt, framförallt om ni har många gäster. Var också noga med att hitta ett sätt för att anmäla olika former av allergier och specialkost. Det är många som använder sig av en hemsida för att samla information till gästerna, det finns olika gratissajter som Min bröllopssajt, eller Appy Couple så kan man bygga en egen i exempelvis WordPress. På hemsidan kan man hantera gästlistan och specialkost, ha en önskelista eller sätta upp en Honeyfund, lägga upp information om platsen bröllopet är på, om hotell eller om det finns andra aktiviteter runt bröllopet för gästerna. Om man har en hemsida blir ofta själva inbjudan enklare att få till.