Toastmastern (eller toast madame, eller toastmasterpar) har i grunden som uppdrag att se till att det blir ett bra flyt på talen under en fest. Om festen bara har välkomsttal och tacktal är det inte direkt nödvändigt med en toastmaster. Om det misstänks att det kommer komma fler tal än så är bra att utse någon som gästerna kan ta kontakt med om de vill hålla tal eller göra spex, och som under festen kan se till att talen kommer med bra intervaller, inte är för långa eller att någon glöms bort.
Den person som brudparet vill ha som toastmaster behöver vilja stå i centrum och tycka att det är kul att synas. För att det ska bli så bra som möjligt under bröllopsfesten behöver brudparet och toastmaster sätta sig ner och bestämma vad som ingår i vad hen ska göra. Utöver att ordna talen lägger många till fler uppgifter för den som är toastmaster. Det kan vara att ha kontakt med köket, ha koll på specialkost, hålla i allsång, göra festprogrammet och styra flödet till buffén. Men fundera noga på hur mycket tid toastmastern har, och hur mycket planeringstid som det är rimligt att hen lägger ner. Fundera också på hur mycket tid av festen toastmastern ska kunna sitta ner och vara en del av kalaset.
Utöver toastmaster, och för att lätta på bördan, kan man välja att ha fler personer som hjälper till som exempelvis värdpar eller be om hjälp från familjen.